Vauhtia ja vaikuttavuutta muutokseen pelien avulla

Perinteisesti yli 70% transformaatio projekteista ei onnistu suunnitellusti. Käytännössä tämä tarkoittaa että aikataulut ja budjetit venyvät ja tulokset jäävät odotetuista. Syitä on monia mutta usein yhteisenä tekijänä on se että muutosjohtamisen tarve on liian usein aliarvioitu tai toteutus on heikko.

Jotta transformaatio saadaan toteutettua onnistuneesti pitää teknologian implementoinnin lisäksi yleensä:
• Saada ihmiset ymmärtämään tavoitetila ja aidosti innostumaan siitä
• Saada uudet prosessit jalkautettua arkeen niin että ne on sisäistetty ja että toimintavat muuttuvat käytännössä
• Saada ihmisten kompetensseja kehitettyä tai luotua kokonaan uusia kun työt muuttuvat
• Saada aikaan kulttuuri ja asenne muutoksia (esimerkiksi asiakaskohtaamisessa)
• Muuttaa johtamismalleja ja kehittää ja muuttaa esimiestyötä
• Luoda ympäristö jossa avoimen keskustelun kautta voidaan vähentää muutosvastarintaa ja tuoda esiin muutoksen positiiviset puolet.

Pelillinen muutosmatka on uusi ja tehokkaampi lähestymistapa, jonka avulla näitä asioita saadaan tehtyä.

Muutosmatja kuva

Pelejä voidaan soveltaa lähes kaikissa muutoksen vaiheissa mutta soveltamisessa on tärkeää että se on saumaton osa kokonaismuutosta (ei siis erillinen toimenpide) – ja että pelin sisältö on räätälöity juuri kyseessä olevaan muutokseen sopivaksi.

Tyypillisiä laajamittaisia muutoksia joissa pelejä kannattaa hyödyntää:
• Strategian implementointi
• Organisaatio muutokset
• Yritysjärjestelyiden toteutus
• Digitaalisointiin liittyvät muutoshankkeet
• Uusien liikeideoiden ja tuotteiden luonti ja toteuttaminen

Miksi pelillisyyttä ei sitten käytetä laajemmin muutoksen vauhdittamiseen?
Peli on rohkea ja uusi tapa tehdä asioita. Luontaisesti usein tuntuu helpolta jatkaa vanhoilla tavoilla ja toimintamalleilla sen sijaan että hypätään uuteen. Ehkä hyppyä voidaan helpottaa seuraavilla ajatuksilla

Pelit ovat osa arkeamme. Pelillisyyttä esintyy tänäpäivä monissa asioissa päivittäisessä tekemisessämme – sekä työ että sivilielämässä. Pelillistämisestä voi lukea lisää Maarit Väisälän tutkimuksesta https://www.slideshare.net/MaaritVisl/pelillistminen-tymotivaation-johtamisessa-ohjeistus-pelillistmiseen

Kaikkea ei tarvitse muuttaa kerralla! Seuraavassa muutoksessa voi valita tien jossa osa muutosjohtamisesta menee perinteisen mallin mukaan ja toinen osa pilotoi pelillisiä lähestymistapoja

Jos pelit muutosjohtamisessa alkoivat kiinnostaa niin tietoa ja kokemuksia toteutuksista löytyy täältä: http://www.muutostaito.fi

Muutostaito on Suomen johtava muutosprosessien pelillinen fasilitaattori. Muutostaidon Pelejä on pelattu yli 100:ssa yrityksessä ja organisaatiossa ja pelaajia on ollut yli 10 000 henkeä.

Pelaa älä pelkää!

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Comments are closed.