GameOn vastaa kysymykseen pelillisyyden toimivuudesta arkityössä

GameOn projektissa testataan pelillisyyttä käytännössä!
Digita ja Scandic ovat lähteneet mukaan maaliskuussa 2016 alkaneeseen GameOn pelillisyysprojektiin. Kyseessä on TSR:n tukema ja Muutostaito Oy:n vetämä hanke, joka kestää tammikuuhun 2017 saakka. GameOn projektin tavoitteena on iteratiivisesti testata ja soveltaa pelillistämisen teoriasta nousevia työn muotoilukeinoja käytännössä. Työn pelillistäminen tarkoittaa tässä sitä, että peleissä usein sovellettuja motivaatiotekijöitä siirretään organisaatioympäristöön työmotivaation ja sitoutumisen parantamiseksi.

Pelillistäminen organisaation kehittämiskeinona on hyvin Suomeen istuva ajatus, koska meillä on vahva pelialan klusteri.

Muutostaito Oy soveltaa laajasti erilaisia pelillisiä menetelmiä muutosten toteutukseen ja oppimiseen liittyen. Muutostaidon asiantuntijaryhmällä on pitkä kokemus ja osaamista työyhteisöjen tutkimusperustaisesta kehittämisestä sekä osaamista pelillisyyden soveltamisesta organisaation kehittämiseen. Tausta ja yhteydet Aalto Yliopiston työpsykologian ja johtamisen tutkimusryhmään tukee tätä osaamista.

Pelillisyys GameOn projektissa
Pelillisyyden avainsanoja tässä projektissa ovat: haasteet, pikaviestintä, hauskuus työssä, jakamisen kulttuuri, ystävällismielinen kisailu, läpinäkyvyys, tasot, palkitseminen, yllätyksellisyys, tarinallisuus, työntekijöiden omat videot ja postaukset, dashboardit, digitaalisuus, peukutukset, tapojen ja rutiinien muuttaminen, ketteryys, yhteiskehittäminen, välitön palaute ja parviäly. Pelillisyys muuttaa yrityskulttuuria yhteisöllisempään, avoimempaan, ketterämpään ja läpinäkyvämpään suuntaan.

Projektin toteutus
GameOn projekti toteutetaan kahdessa tasossa, sisäinen taso ja verkostotaso.

Pelillisyyden kehittämisen sydämen muodostaa sisäinen taso, eli Digitan ja Scandicin omat kehityshankkeet. Yrityksillä on toisistaan riippumattomat tavoitteet, tarpeet ja näkökulma pelillistämiseen, joihin projektissa haetaan vastauksia. Muutostaito toimii hankkeessa kehittämisen ja pelillisyyden asiantuntijana, prosessikonsulttina sekä koordinaattorina.

Verkostotason tavoitteena on muodostaa kansallinen pelillisyyden osaamisverkosto. Verkoston starttityöpaja pidetään 11.5.2016 Helsingissä. Verkostoa vetää Muutostaito. Siihen haetaan yrityksiä ja asiantuntijoita, jotka ovat kiinnostuneita pelillisyyden soveltamisesta työssä. Verkosto järjestää aktiviteetteja ja työpajoja, jotka tukevat kompetenssien kehittämistä ja verkostolta oppimista. Verkostossa syntyy kokemusperäistä tietoa pelillisyyden käytännön soveltamisesta ja hyvistä käytännöistä. Tämä tieto on verkostoyritysten käytössä. Muutostaito järjestää projektin lopussa avoimen seminaarin jossa verkoston jäsenet kertovat projektin kokemuksista. Osaamisverkosto jatkaa toimintaansa myös projektin jälkeen ja siihen tulee lisää yrityksiä, joten osaamisverkosto tulee olemaan keskeinen jatkohyödyntämistä tukeva foorumi.

Hankkeen aikana haemme aktiivisesti myös yrityksiä, joiden kanssa voimme pelillisyyden osalta tehdä yhteistyötä.
Projektin päätösseminaari pidetään tammikuussa 2017.

Lisätietoja:
Sami Sarén, 0400 353 652
Kari Malinen, 050 525 3943
Jenna Brand, Digita
Riikka Mattila, Scandic

Projekti järjestää avoimen starttiseminaarin GameOn pelillisyydestä ja verkostosta kiinnostuneille. Lisätietoa ja ilmoittautumiset:

GameOn starttiseminaari 11.5.2016

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Comments are closed.